دکوراسیون, مقاله

رنگ‌ها در دکوراسیون، ایده‌ها و الهامات

انتخاب رنگها در دکوراسیون

انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون، یکی از مراحل اساسی هر طراحی داخلی است. علاوه بر این، تصور کنید که می‌خواهید یک مورد تزئینی برای خانه خود خریداری کنید؛ در این حالت، انتخاب رنگ مناسبی که با سایر قطعات مبلمان شما سازگار باشد، ضروری است. بنابراین، در این مقاله با ما همراه شوید تا راهنمایی‌هایی برای انتخاب بهترین رنگ‌های تزئینی دریافت کنید.

بهترین رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مورد علاقه، یک سلیقه شخصی است، اما عوامل دیگری ممکن است بر تصمیمات شخص تأثیر بگذارند. آیا می‌دانستید که رنگ‌ها می‌توانند بر احساسات ما درباره آب و هوا تأثیر بگذارند؟ به عنوان مثال، در مناطق سرد، استفاده از رنگ‌های گرم ما را گرم می‌کند و برعکس. علاوه بر این، اگر قصد دارید به یک آپارتمان مبله نقل مکان کنید، مبلمان موجود در آن قبلاً رنگ‌های خود را دارد، بنابراین اگر قصد دارید قطعات مبلمان جدیدی اضافه کنید، به تطابق رنگ آن‌ها باید توجه کنید.

عامل دیگری که می‌تواند روی انتخاب رنگ‌ها تأثیر بگذارد، مد است. برخی افراد دوست دارند مطابق ترند عمل کنند و رنگ‌ها دارای ترند سالانه هستند. بنابراین، اگر شما به آپدیت بودن در زمینه دکوراسیون داخلی نیاز دارید ، حتماً باید درباره رنگ سال آگاهی داشته باشید.

سبک دکوراسیون داخلی و ارتباط آن با رنگ‌ها

انتخاب یک سبک برای طراحی داخلی یک اتاق ممکن است محدودیت‌هایی را بر رنگ‌ها ایجاد کند. به عنوان مثال، تزئینات بوهمیایی به رنگ‌های خاکی نیاز دارد، رنگ‌های نئون برای طراحی داخلی وینتیج مناسب نیستند و طرح‌های تک‌رنگ نیز برای طراحی ماکزیمالیستی ایده‌آل نیستند.

آیا برای تغییر رنگ دکوراسیون هزینه زیادی لازم است؟

پاسخ به این سوال “به هیچ وجه” است. اگر از رنگ‌های قطعات تزئینی خانه یا دفتر خود خسته شده‌اید، راه‌هایی ارزان قیمت یا رایگان برای شما وجود دارد. به جای تعویض کل مجموعه مبلمان، می‌توانید فقط روکش آن را تغییر دهید. مثلاً می‌توانید چند گل بخرید و آن‌ها را در گلدان‌های تزئینی که از قبل در خانه دارید قرار دهید تا رنگ‌های گل‌ها را به اتاق اضافه کنید. اضافه کردن برخی از بالشتک‌ها نیز راهی دیگر برای افزودن رنگ‌های جدید به خانه است. علاوه بر این، در بازار بسیاری از قطعات تزئینی با قیمت‌های پایین وجود دارد. همچنین، می‌توانید با خلاقیت قطعات دست‌ساز تزئینی بسازید.

قانون شصت، سی و ده چیست؟

یک قاعده کلاسیک برای ایجاد ترتیب در یک اتاق و رنگ‌های مبلمان آن وجود دارد. بر اساس این قاعده، ۶۰ درصد اتاق باید تحت تأثیر رنگ اصلی قرار گیرد، ۳۰ درصد تحت تأثیر رنگ ثانویه قرار گیرد و ۱۰ درصد تحت تأثیر یک رنگ تاکیدی قرار گیرد.

رنگ خنثی یا روشن

برای بهبود جو آرام، رنگ‌های خنثی گزینه‌ی بهتری هستند. استفاده از رنگ‌های خنثی به دکوراسیون خانه و دفتر یک نگاه شفاف می‌دهد. اما اگر می‌خواهید انرژی فعال‌تری در فضا ایجاد کنید، به سمت رنگ‌های روشن حرکت کنید. علاوه بر این، ترکیب رنگ‌ها می‌تواند منبع الهام طراحی داخلی باشد.

ترکیب کردن رنگ خنثی و روشن

برای انجام آن به عنوان یک طراح داخلی حرفه‌ای، می‌توانید این راهنمایی‌ها را دنبال کنید:

1. با رنگ‌های خنثی شروع کنید:

دو رنگ خنثی را به عنوان پایه انتخاب کنید. رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری یا بژ، پایه‌ای آرام و قابل تنظیم برای طراحی شما ایجاد می‌کنند.

2. رنگ‌های تاکیدی را اضافه کنید:

حداکثر چهار رنگ تاکیدی شفاف‌تر را برای تکمیل رنگ‌های خنثی خود انتخاب کنید. این رنگ‌ها باید به‌طور محدود استفاده شوند تا جذابیت و نقاط کانونی در فضا ایجاد کنند.

3. به تکنیک تن سور تن توجه کنید:

تن سور تن، تکنیکی است که در آن از نقشه‌های مختلفی از یک خانواده رنگی استفاده می‌شود. این روش یک نگاه هماهنگ و پیچیده را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید از گام‌های مختلفی از رنگ آبی یا سبز استفاده کنید تا عمق و جذابیت بصری را ایجاد کنید در حالی که همچنان یک طرح رنگی متمرکز را حفظ می‌کنید.

4. به تعادل توجه کنید:

ترکیب متعادل به وسیله توزیع رنگ‌های خود به طور استراتژیک در فضا را به‌دست آورید. به قاعده ۶۰-۳۰-۱۰ اشاره شده در بالا توجه کنید، به این صورت که رنگ اصلی ۶۰ درصد فضا را پوشش می‌دهد، رنگ ثانویه ۳۰ درصد را پوشش می‌دهد و رنگ تاکیدی ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد.

5. با بافت‌ها آزمایش کنید:

از انواع مختلف بافت‌ها برای افزودن عمق و جلب توجه به طراحی خود استفاده کنید. ترکیب بافت‌های مختلف مانند پارچه‌های صاف، بافت‌های خشن یا سطوح براق، ظاهر کلی فضا را بهبود می‌بخشد.

6. از نمونه‌های رنگ استفاده کنید:

قبل از تعیین رنگ‌های خاص، مهم است آن‌ها را در فضای واقعی تست کنید. نمونه‌ها یا شکلک‌های رنگ را بدست آورید و آن‌ها را تحت شرایط نقشت‌های مختلف نورپردازی بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که آن‌ها با هم خوب کار می‌کنند و تأثیر مطلوب را ایجاد می‌کنند.

7. از الهام بخشی استفاده کنید:

در مجلات، پلتفرم‌های آنلاین و یا حتی با مطالعه کارهای طراحان داخلی حرفه‌ای، به دنبال الهام بخشی باشید. به رنگ‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، چگونگی ترکیب رنگ‌ها و جو کلی که ایجاد می‌کنند توجه کنید.

به خاطر داشته باشید که طراحان داخلی حرفه‌ای چشمی حساس به جزئیات و درک عمیقی از نظریه رنگ و اصول طراحی دارند. الهام گرفتن از تکنیک‌های آن‌ها می‌تواند به شما در دستیابی به ظاهری خوش‌ساخت و هماهنگ در فضای خود کمک کند.

رنگهای پاستل در دکوراسیون

در نظریه رنگ، رنگ پاستل کمی سفید دارد اما همچنان روشن و پررنگ به نظر می‌رسد. رنگ‌های پالت روشن مانند صورتی ملایم، لاجوردی روشن، نعنایی کرمی و زرد قناری امسال بسیار محبوب هستند. رنگ‌های پاستل یکی از ترندهای این روزها هستند. شما می‌توانید آن‌ها را با سایر رنگ‌ها به راحتی تطبیق دهید و در هر سبک طراحی داخلی استفاده کنید.

رنگ چوب در دکوراسیون

چوب‌ها بسته به نوع خود رنگ‌های مختلفی دارند. چوب‌های طبیعی از سفید تا قهوه‌ای تیره در دسترس هستند، بیشتر آن‌ها رنگ‌های گرمی دارند. استفاده از چوب در طراحی داخلی می‌تواند فضا را دوستانه کند. اگر می‌خواهید رنگ‌ها در دکوراسیون را گرم کنید، استفاده از اشیاء چوبی یکی از راه‌های اقتصادی است. صنایع دستی حکاکی چوب با قیمت‌های مختلف برای هر بودجه‌ای در دسترس است.

در این مقاله، سعی کردیم به شما نکات، راهنماها و ایده‌های ارزشمندی را برای استفاده از رنگ‌های دقیقتر در طراحی داخلی هر خانه یا دفتر کار ارائه دهیم. لطفاً نظرات، تجارب و دیدگاه‌های خود را در مورد این موضوع را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: CyrusCrafts

دیدگاهتان را بنویسید