اغلب افرادی که عکاسی می کنند به طور طبیعی در مییابند باید روی یک المان فوکوس کنند. ما عنصری را در تصویر اختیار می کنیم تا به عنوان نقطه کانونی چیدمان عمل کند. معمولاً برای این کار اجازه می دهیم یک ویژگی خاص اندکی فضای بیشتری اشغال کند یا توجه چشم را به خود جلب کند. اما در شرایط دیگر بخصوص وقتی در پروژههای طراحی داخلی با مشکل روبرو میشویم این موضوع را فراموش میکنیم.
یکی از اشتباه های بسیار رایج در طراحی داخلی این است که نقطه کانونی چیدمان نداشته باشیم. اجازه دهیم تمام المانهای فرنیش و دکور به یک اندازه جلب توجه کنند. ایده استفاده از نقطه کانونی شامل داشتن روشی برای دور زدن این مشکل است. در فضایی که آن را طراحی میکنید اولین چیزی که بیش از همه نظرها را به خود جلب میکند چیست؟ میخواهید اولین چیزی که به چشم می آید چه باشد؟ آیا هر دو آنها یکی است؟ یا لازم است چشم را به سمت آن هدایت کنید؟
مشکل در ایجاد نقطه کانونی
گاهی اتاق ها از نقطه کانونی چیدمان طبیعی مثل یک منظره زیبا یا پنجره بزرگ یا شومینه مجلل برخوردار هستند. این المانها توجه را به خود جلب میکند. ممکن است در چنین شرایطی مشکل این باشد که طرح شما در تضاد با مسیری باشد که چشم به طور طبیعی آن را دنبال میکند. گاهی هیچ نقطه کانونی خاصی وجود ندارد یا تعداد سوژههایی که در یک فضا همزمان جلب توجه میکنند بسیار زیاد است. در چنین موقعیتهایی لازم است روی طرح خود طوری کار کنید که نقطه کانونی مد نظر شما به بهترین شکل فضای اتاق یا خانه یا حسی که میخواهید منتقل کنید را بیافریند.
این روش را در پیش نویس اولیهٔ طرح بعدی خود امتحان کنید. به آنچه میخواهید بر آن تاکید کنید و آنچه که میخواهید کمرنگ تر باشد بیاندیشید. اگر مدت زیادی را صرف طراحی داخلی اتاقی کردهاید و چشمتان به فضا عادت کرده است. از شخص دیگری بخواهید بگوید با دیدن آن اتاق اولین چیزی که جلب توجه میکند، چیست. همچنین میتوانید با استفاده از دوربین موبایل چند عکس از محیط بگیرید و از لنز دوربین فضای پیرامون را بررسی کنید. به سرعت درخواهید یافت چشم به صورت خودکار به چه سمتی کشیده میشود. لازم است کدام تغییرها را اعمال کنید تا نقطه کانونی مطلوب شما واضح تر شود. گاهی فقط لازم است چند دکوری را جابجا یا گروه بندی کنید یا صرفاً آنها را حذف کنید.